پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228141
روايت باسابقه‌ترين رئيس دانشگاهي کشور از پشت پرده فساد در دانشگاه آزاد/ميرزاده مراکز ‌درآمدزا ‌را براي خودش تصاحب مي‌کرد
تاریخ انتشار : 1396/03/10 08:41:03
نمایش : 1460
رئيس سابق دانشگاه آزاد اصفهان و باسابقه‌ترين رئيس دانشگاهي کشور گفت: خلاقيت و هوش بالاي رهبر معظم انقلاب که هميشه در همه زمينه‌ها کمک کرده‌اند سبب نجات دانشگاه آزاد شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دکتر احمدعلي فروغي اَبَري از باسابقه‌ترين مسئولان دانشگاه آزاد کشور در آخرين روزهاي خرداد 95 از رياست دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) استعفا داد. استعفاي فروغي که بعد از نزديک به 3 دهه فعاليت در اين دانشگاه صورت گرفت به يکي از مهمترين اخبار جامعه دانشگاهي کشور در خرداد ماه سال گذشته تبديل شد.

او که با ايجاد 15 مرکز تحقيقات بنيادي در رشته‌هاي کشاورزي، دندانپزشکي، علوم دارويي، تاسيس 70 شرکت و گروه دانش بنيان و همکاري آموزشي و تحقيقاتي با 15 دانشگاه جهان کارنامه‌اي پربار از خود به جا گذاشته بود بعد از استعفا از رياست دانشگاه آزاد اصفهان اينگونه گفت: «تصور کردم که بايد بيشتر از قبل به فکر سلامتي خود باشم بنابراين شرايط کنوني را بهترين فرصت براي استعفا ديدم.»

اما اکنون و با گذشت نزديک به يک سال از اين ماجرا و همزمان با باز شدن پرونده تخلفات رئيس عزل شده دانشگاه آزاد و اتفاقات اين دانشگاه شنيدن ناگفته‌هايي از دوران مديريت ميرزاده بر دانشگاه آزاد از زبان يکي از قديمي‌ترين مسئولان اين دانشگاه جالب خواهد بود.

فروغي ابري در گفت‌وگو با تسنيم در اصفهان درباره باز شدن پرونده تخلفات صورت گرفته در دانشگاه آزاد اظهار داشت: زماني که ميرزاده رياست دانشگاه آزاد را برعهده گرفت کسي نمي‌دانست با حضور او چه شرايطي پيش خواهد آمد، به تدريج که جلوتر رفتيم مشکلاتي ايجاد شد و موانعي بر سر راه ما قرار دادند.

ميرزاده هرجايي که درآمدزا بود را براي خود تصاحب مي‌کرد

وي ادامه داد: از جمله موانعي که بر سر راه فعاليت‌هاي مثبت دانشگاه آزاد به دست ميرزاده ايجاد شد عملکرد وي پيرامون فعاليت شرکت‌هاي دانش بنيان بود. ما شرکت‌هاي دانش بنياني را طراحي مي‌کرديم که با توجه به وضعيت دانشگاه مي‌توانست سبب ايجاد درآمد، اشتغالزايي و کارآفريني شود، مهمترين اهداف ما از ايجاد اين شرکت‌ها همين موضوع درآمدزايي و اشتغال آفريني بود.

رئيس سابق دانشگاه آزاد اصفهان با بيان اينکه بعد از تاسيس تعدادي از اين شرکت‌هاي دانش بنيان موانعي از تهران بر سر راه ما قرار دادند، گفت: ميرزاده هر شرکت دانش بنياني که احتمال درآمدزايي در آنجا وجود داشت را براي خود تصاحب مي‌کرد، ما پيگيري کرديم و متوجه شديم پشت اين قضايا پسر ميرزاده قرار دارد، او البته با اطلاع از پدر دست به اين اقدامات مي‌زد.

وي با اشاره به برخي از شرکت‌هايي که توسط ميرزاده و پسر او تصاحب شد، گفت: به عنوان مثال شرکتي را ايجاد کرديم، اين شرکت دانش بنيان با هدف خريد اينترنتي فعاليت مي‌کرد که درآمدزا بود و سودش نيز به دانشگاه آزاد مي‌رسيد.

فروغي ابري افزود: شرکت ديگر مربوط به همکاري دانشگاه آزاد با اوگاندا بود، دليل ايجاد اين شرکت توسعه روابط بين‌الملل دانشگاه آزاد و بردن فعاليت‌هاي مثبت ايران به ساير نقاط جهان بود، اين شرکت نيز بعد از بازديد مسئولان اوگاندا از دانشگاه آزاد و پسنديدن فعاليت‌هاي اين دانشگاه قرار بود ايجاد شود، قرار بر اين بود که ما طرح‌هاي مثبت خود را به اين کشور برده و در آنجا پياده‌سازي کنيم.

مخالفت ميرزاده با طرح‌هاي اقتصادي- آموزشي دانشگاه آزاد اصفهان در اوگاندا

وي با بيان اينکه اين تفاهم در شرايطي ايجاد شد که هيچ کسي به اوگاندا نمي‌رفت، افزود: بنده به معاون بين الملل دانشگاه آزاد گفتم که به خاطر علاقه‌اي که به پيشرفت کشورم دارم اين طرح را در اوگاندا اجرا مي‌کنيم، اين طرح براي دانشگاه آزاد کاملا توجيه اقتصادي داشت.

رئيس سابق دانشگاه آزاد اصفهان گفت: در قالب اين پروژه‌، طرح‌هاي توزيع دارو، کلاس‌هاي آموزشي آزاد، کلينيک دندانپزشکي و پزشکي با درآمد 400- 500 هزار دلاري در هر ماه براي دانشگاه آزاد اجرا مي‌شد و در اين صورت مي‌توانستيم به دانشجويان کمک بسياري داشته باشيم، اما در جلسه‌اي ميرزاده اين طرح را از ما گرفت و اجازه پيگيري آن را ندادند، در واقع آنها کار را به دست گرفته و ما را از کار درآمد بزرگي محروم کردند.  

چون به عملکرد ميرزاده اعتراض داشتم به دنبال برکناري‌ام بودند

وي با بيان اينکه بنده نسبت به اين مسائل اعتراض زيادي داشتم، تصريح کرد: به همين دليل بهانه‌گيري‌هاي زيادي از من صورت مي‌گرفت، حتي زماني به دنبال اين بودند که به صورت علني من را برکنار کردند و حکم نيز براي اميري ( رئيس فعلي دانشگاه آزاد اصفهان) صادر کردند.

با ايده رهبر معظم انقلاب راه نجاتي براي دانشگاه آزاد ايجاد شد

فروغي ابري افزود: يکي از اشتباهات استراتژيک ميرزاده حمايت بي چون و چرا از اميري بود، او بدون هيچ کار و خلاقيتي جايگزين بنده شد و علت اين تصميم را خدا مي‌داند. البته در اين زمينه شواهدي هست اما ما آن را به خدا واگذار کرديم، ولي تصور بنده بر اين است که با ايده رهبر معظم انقلاب راه نجاتي براي دانشگاه آزاد ايجاد شد.

وي با بيان اينکه حضور دکتر ولايتي سبب پيشرفت اين دانشگاه مي‌شود، گفت: هيچ مديري نبايد دانشگاه خود را به دست خود تضعيف کند، اين بسيار بد است که يک رئيس براي اينکه حرف خود را به کرسي بنشاند دست به اقداماتي بزند که سبب شکست آن دانشگاه شود، متاسفانه به خاطر همين اقدامات دانشگاهي که مقام دوم کشور را در اختيار شد بعد از 8 ماه به مقام يازدهم تنزل پيدا کرد.

رئيس سابق دانشگاه آزاد اصفهان بيان کرد: اين افراد خسارت‌هاي بزرگي به دانشگاه زدند، تا جايي که امروز خيلي‌ها اعتمادي به اين دانشگاه ندارند، و دود اين مسائل به چشم تحصيل و اشتغال دانشجويان مي‌رود.

وي ادامه داد: خوشبختانه خلاقيت و هوش بالاي رهبر معظم انقلاب که هميشه در همه زمينه‌ها کمک کرده‌اند سبب حضور دکتر ولايتي در دانشگاه شد و بايد گفت او شايسته اين دانشگاه است و اميدواريم با حضور وي دانشگاه در مسير درست خود قرار گيرد.

دانشگاه آزاد خوراسگان را در 30 سال به دانشگاه پرقدرت و نمونه ايران تبديل کرديم

فروغي ابري با بيان اينکه آيا ما گناه کرده‌ بوديم که در 30 سال گذشته اين دانشگاه را به دانشگاه پرقدرت و نمونه ايران تبديل کرديم، گفت: همه در اين باره عنوان معجزه را به کار مي‌برند، 70 هزار فارغ التحصيل حاصل فعاليت‌هاي اين دانشگاه است، شرايط ما بسيار بهتر از دانشگاه آزاد نجف آباد بود، به عنوان مثال در بحث دندانپزشکي به خاطر کيفيت کار ما وزارت بهداشت 10 رشته تخصصي به ما داد ما در حالي که نجف آباد 4 سال زودتر از ما تاسيس شد نتوانست يک رشته تخصصي نيز کسب کند و اين نشان دهنده کيفيت کار آموزشي ما بوده است.

وي درباره برکناري ياسر هاشمي از رياست دفتر هيئت امناي دانشگاه آزاد نيز بيان کرد: شايد به خاطر اعتراضي بوده که به عوض کردن ميرزاده داشته است، البته هيئت امنا در اين باره تصميم مي‌گيرد، هيئت امنا نيز شامل تصميم يک نفر نيست بلکه هيئت امنايي که او را به جاي دکتر دانشجو آورد اکنون نيز تصميم گرفت که برکنارش کند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html